مرتب سازی براساس :
  • جدید ترین
  • پرفروش ترین
  • محبوب ترین
  • پربازدیدترین
  • ارزان ترین
  • گران ترین
  • تخفیف دار
امتیازات این مقاله تاکنون : 4.7
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف قطعات دستگاه اسپرسو ساز

دانلود پی دی اف - 1020.53 KB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

آشنایی با دستگاه اسپرسو ساز و قطعات دستگاه اسپرسوساز

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۰/۱۲/۴ چهارشنبه
آشنایی با دستگاه اسپرسو ساز و قطعات دستگاه اسپرسوساز
چکیده این مقاله : اسپرسوساز دارای مدل های متنوعی است که به طور کلی ساختار همگی یکی می باشد. بنان کالا مگ در این مطلب به معرفی قطعات دستگاه اسپرسو ساز پرداخته تادر صورت هرگونه مشکل اقدام به حل آن نمایید.
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
  • 0 نظر
  • 4150 بازدید

 دستگاه اسپرسو ساز از چه قطعاتی تشکیل شده است؟ دستگاه اسپرسو ساز دارای انواع و اقسام مختلفی است که هر کدام از قطعات خاص خود تشکیل شده اند. با این وجود قطعات اصلی اسپرسو ساز های مختلف با هم مشترک می باشند. اسپرسو ساز، یک دستگاه ساخت قهوه ایتالیایی است که آب داغ را از بین دانه های قهوه، عبور داده و پس از مدتی، نوشیدنی خوش طعم و پرطرفدار اسپرسو را آماده می کند. اسپرسو را می توانید بدون ایجاد هیچ تغییری، پس از دم کشیدن میل نمایید. در غیر این صورت می توانید آن را به عنوان بیس نوشیدنی های مختلفی از جمله کاپوچینو، لاته، ریزوتو و... مصرف کنید. در این مقاله قصد داریم که بعد از خرید اسپرسوساز با تمامی قطعات آن آشنایی پیدا کنید بنابراین هدف از نوشتن این مقاله آشنایی با دستگاه اسپرسو ساز و معرفی قطعات دستگاه اسپرسو ساز میباشد.

 

معرفی تمام قطعات دستگاه اسپرسوساز

 

اجزای دستگاه اسپرسو ساز

تجهیزات و ابزاری که شما برای امور روزانه و همچنین تجارت اسپرسو استفاده می کنید، یک بخش مهم و جدا ناپذیر از تجارت و کسب و کاسبی شما است. داشتن اطلاعات و شناخت قطعات دستگاه اسپرسو ساز، به اندازه دانستن نحوه کار با آن اهمیت دارد. چرا که در هنگام بروز هر گونه مشکل و عیبی در دستگاه، می توانید به راحتی آن را عیب یابی و حل نمایید. همان طور که قبلاً اشاره کردیم اسپرسو ساز های مختلف، دارای قطعات و عناصر اصلی مشترکی هستند که در ادامه به معرفی تک به تک اجزای دستگاه اسپرسو ساز خواهیم پرداخت.

 

معرفی اجزای دستگاه اسپرسو ساز

 

منبع آب اسپرسوساز

اولین اجزای دستگاه اسپرسوساز و همچنین مهم ترین عنصر اسپرسو ساز، منبع آب آن است. اکثر اسپرسو ساز های موجود در بازار که برای تهیه و آماده سازی لاته و اسپرسو های خانگی طراحی شده اند، دارای یک منبع آب و نشانگر سطح آب هستند؛ اما اسپرسو ساز های خانگی هم وجود دارند که دارای یک منبع آب جدا گانه هستند که آب آن، از طریق اتصال لوله کشی تأمین می شود. اسپرسو ساز های بزرگ که معمولاً برای کار های حرفه ای و داخل کافه ها استفاده می شوند، دارای یک منبع آب ثابت می باشند که از طریق لوله کشی به دستگاه های تسویه آب متصل شده اند. اسپرسو ساز های دیگری هم وجود دارد که به صورت ترکیبی عمل می کنند، یعنی مجهز به منبع آب داخلی هستند ولی در مواقع ضروری می تواند از مخزن خارجی هم استفاده کند.

 

منبع آب اسپرسوساز

 

پمپ آب دستگاه اسپرسوساز

پمپ آب اسپرسو ساز، یکی دیگر از مهم ترین قطعات دستگاه اسپرسو ساز است. وظیفه این قطعه، ایجاد فشار لازم برای عبور آب داغ از میان دانه های پودر قهوه است. در واقع آب داغ برای عبور از دانه های قهوه، به فشاری حدود 9 برابر نیاز دارد که این فشار، توسط پمپ آب اسپرسو ساز تأمین می شود. دستگاه های اسپرسو ساز قدیمی به جای پمپ آب از پیستون های متصل به اهرم های بزرگ استفاده می کردند. در نتیجه باریستا، برای عبور دادن آب از میان پودر قهوه، باید اهرم را به صورت دستی حرکت می داد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه های اسپرسو ساز مدرن شده و از پمپ برقی برخوردار هستند. اکثر اسپرسو ساز های خانگی هم دارای پمپ آب الکتریکی لرزشی یا چرخشی هستند.

 

پمپ آب دستگاه اسپرسوساز

 

دیگ بخار اسپرسوساز

دیگ بخار دستگاه اسپرسو، یکی دیگر از اجزای این دستگاه است که از دقت و حساسیت بالایی برخوردار می باشد. وظیفه دیگ بخار، تنظیم شدت فشار، دما و گرمای آب است. جالب است بدانید که کوچک ترین تغییرات دمای آب، تأثیر چشم گیری در طعم و عطر اسپرسو خواهد داشت. قطعات گرمایشی اسپرسو ساز های کوچک و ارزان قیمت، مانند برخی از عناصر گرمایشی، توسط ترموستات، به دمای معین خود کالیبره می شوند؛ اما این نکته، موجب محدود شدن باریستا شده و ممکن است گاهی اوقات هنگام ساخت نوشیدنی اسپرسو، دچار مشکل تنظیم دما شود. به همین دلیل برای تنظیم دقیق دما آب، از دیگ بخار هایی استفاده می کنند که مجهز به PID و سیستم کنترل دمای دیجیتالی می باشند. دیگ بخار اسپرسو ساز، به باریستا این امکان را می دهد تا دما آب را به دلخواه تغییر دهد. دستگاه اسپرسو قادر به حفظ دمای آب با واریانس کم می باشد.

 

دیگ بخار اسپرسوساز

 

نازل بخار اسپرسوساز

آماده سازی نوشیدنی خوش طعم اسپرسو، تنها یکی از کاربرد های دستگاه اسپرسو ساز است. یکی از قابلیت هایی که اسپرسو ساز دارد، ساخت کف شیر است که برای تهیه کاپوچینو یا لاته های مختلف استفاده می شود. نازل بخار دستگاه اسپرسو ساز، وظیفه تولید کف شیر را دارد. به همین دلیل است که نازل بخار یکی از پرکاربرد ترین اجزای دستگاه اسپرسو ساز به حساب می آید. برای ساخت بخار، آب منبع باید کاملاً جوش بیاید و سپس بخار آن از طریق نازل خارج شود.

 

نازل بخار اسپرسوساز

 

هدگروپ اسپرسوساز

هدگروپ دستگاه اسپرسو ساز، از اجزای مهم این دستگاه است که در واقع آخرین قسمتی است که آب در آن جریان دارد. هدگروپ ها از چهار بخش اصلی تشکیل شده اند که عبارتند از فیلتر یا پرتافیلتر، محل قفل کردن پرتافیلتر، مسیر فعال سازی پمپ دستگاه و مسیر انتقال آب از دیگ بخار به پرتافیلتر. با توجه به اینکه هدگروپ آخرین ایستگاه اسپرسو ساز بوده و محل خروج اسپرسو است، باید پودر قهوه را در پرتافیلتر ریخته و آن را روی هدگروپ ببندیم. با روشن شدن دستگاه اسپرسو ساز، آب داغ شده و سپس از میان دانه های قهوه به کمک پمپ آب عبور می کند. در نهایت نوشیدنی از خروجی فیلتر اسپرسو ساز خارج شده و آماده مصرف می باشد.

 

هدگروپ اسپرسوساز

 

 

تمپر قهوه اسپرسوساز

فشرده کردن دانه های قهوه، در دستگاه اسپرسو ساز، توسط قطعه تمپر انجام می شود. برای تمپ کردن پودر قهوه، ابتدا قهوه را به خوبی با دست درون فیلتر اسپرسو ساز ریخته و صاف کنید. در آخر آن را با تمپر فشره بسازید. دقت کنید میزان فشار بیش از حد نباشد؛ زیرا عبور آب از میان دانه های قهوه را سخت کرده و باعث سوختن قهوه خواهد شد.

 

تمپر قهوه اسپرسوساز

 

پرتافیلتر یا فیلتر دستگاه اسپرسو ساز خانگی

پرتافیلتر یا همان فیلتر اسپرسو ساز، یک عنصر ویژه برای این دستگاه است که به صورت یک سبد و فیلتر فلزی می باشد. این سبد داخل یک دسته قرار دارد. هنگام ساخت قهوه می بایست پودر قهوه را درون این سبد ریخته و توسط تمپر فشرده بسازیم. پس از تمپ شدن کامل پورد قهوه، پرتافیلتر را به هدگروپ متصل می نماییم. اسپروساز ها بسته به نوع و کاربردشان، دارای ابعاد مختلفی از پرتافیلتر ها هستند که رایج ترین آنها دارای قطر های 53 میلی متری و 58 میلی متری هستند. پرتافیلتر 58 میلی متری رایج ترین سایز فیلتر است که معمولاً در دستگاه های اسپرسو ساز بزرگ، در کافه ها استفاده می شوند.

 

پرتافیلتر یا فیلتر دستگاه اسپرسو ساز خانگی

 

بورد اسپرسوساز

بورد اسپرسو ساز، از اجزای الکترونیکی این دستگاه است که روی آن نصب شده است. تمامی کار هایی که یک کاربر یا باریستا، برای تهیه قهوه، اسپرسو و ... به صورت دستی انجام می دهد، توسط بورد اسپرسو ساز به صورت اتوماتیک و بدون دخالت انسان انجام خواهد شد. این قطعه الکترونیکی، تمام مراحل لازم برای تهیه نوشیدنی را با دقت فراوان و بدون هیچ خطایی انجام خواهد داد.

 

سخن پایانی

در این مقاله تمام عناصر و قطعات دستگاه اسپرسو ساز را به طور کامل معرفی کردیم. همچنین سعی کردیم نحوه عملکرد آن ها را کاملاً توضیح بدهیم. اگر از دستگاه اسپرسو ساز خانگی یا صنعتی استفاده می کنید بهتر است تا حد الامکان از قطعات و نحوه کار آن ها اطلاع داشته باشید تا در هنگام بروز مشکل، بتوانید آن را به راحتی رفع کنید.


مقالات مرتبط :

  1. نحوه رسوب زدایی و جرم گیری اسپرسوساز
  2. علت های روشن نشدن چای ساز
درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه خرید لوازم خانگی از بانه | فروشگاه اینترنتی بنان کالا محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا