مرتب سازی براساس :
  • جدید ترین
  • پرفروش ترین
  • محبوب ترین
  • پربازدیدترین
  • ارزان ترین
  • گران ترین
  • تخفیف دار
امتیازات این مقاله تاکنون : 1
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

نکات طلایی برای تمیز کردن هود آشپزخانه

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ شنبه
نکات طلایی برای تمیز کردن هود آشپزخانه
چکیده این مقاله : هود به این دلیل که با فرآیند پخت‌ و پزغذا ارتباط مستقیمی دارد، می‌تواند به محلی برای تجمع چربی تبدیل شوددر این مطلب قرار است نکات تمیز کردن هود آشپزخانه را یاد بگیرید.
  • زمان مطالعه : 14 دقیقه
  • 0 نظر
  • 662 بازدید

تمیز کردن هر کدام از وسایل آشپزخانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همه آن ها باید در فواصل زمانی معینی تمیز و پاک شوند. هود آشپزخانه نیز جزء یکی از وسایل ضروری آشپزخانه است، که بیشتر از سایر وسایل دیگر در معرض آلودگی و چربی قرار می گیرد. چرا که هود آشپزخانه هر روز با بخار آب و انواع چربی های مواد غذایی در ارتباط است. از این رو باید تمیز کردن آن به موقع و به خوبی انجام شود. با توجه به اینکه هود آشپزخانه محل تجمع چربی ها و باکتری ها است، در صورت تمیز نکردن آن ممکن است بر سلامت افراد خانواده نیز تأثیر منفی داشته باشد. لذا اگر مایل به روش های تمیز کردن هود آشپزخانه هستید، سعی کنید تا پایان مقاله همراهی خوب برای ما باشید.

 

 

تمیز کردن هود آشپزخانه باید چگونه انجام شود؟

  1. تمیز کردن قسمت بیرونی هود
  2. تمیز کردن بخش داخلی هود
  3. شیوه تمیز کردن هود استیل
  4. چگونگی تمیز کردن هود شیشه ای
  5. چگونگی تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

 

تمیز کردن قسمت بیرونی هود

بهترین کار این است که هر روز بعد از تمام شدن کارتان با اجاق گاز، هود آشپزخانه را به صورت سطحی تمیز کنید. در این روش نیازی به جدا کردن فیلتر و اجزای هود نیست و شما با استفاده از شوینده و یا اسپری های مخصوص، باید تمام بدنه و سطح هود را به طور کلی تمیز و درخشان کنید. برای انجام این کار لازم است که اسپری یا مواد شوینده را بر روی سطح هود یا دستمال اسپری کنید و سپس به وسیله یک دستمال دیگر آن را به خوبی بمالید، تا هود عاری از هر گونه چربی و کثیفی شود.

 

تمیز کردن بخش داخلی هود

تمیز کردن بخش داخلی هود به نسبت بخش خارجی آن زمان برتر و سخت تر می باشد. برای تمیز کردن این قسمت از هود در ابتدا باید فیلترها را جدا کنید، سپس یک قابلمه را از آب پرکنید و به کمک بخار آب به پاک سازی این قسمت از هود بپردازید. در واقع بخار آب به از بین بردن لکه ها و چربی ها کمک شایانی می کند و کار انجام شده را برای شما راحت می سازد.

بعد از اینکه آلودگی های بخش داخلی دستگاه نرم شدند، به کمک یک دستمال به تمیز کردن هودتان مشغول شوید. فراموش نکنید برای انجام این کار باید هود خود را از پریز برق کشیده باشید. در صورت سخت بودن لکه ها می توانید از پاک کننده های قوی و مخصوص کمک بگیرید. در این روش لازم است که مقداری از پاک کننده را بر روی سطح مورد نظر اسپری کنید و اجازه بدهید برای مدتی بر روی آن قسمت باقی بماند. سپس با استفاده از یک دستمال تمام قسمت های داخلی هود را به خوبی تمیز کنید. تمیز کردن هود آشپزخانه اگر به موقع و به خوبی صورت بگیرد، از ایجاد لکه های سخت و تجمع چربی ها جلوگیری به عمل می آید. لذا این نکات مهم و اساسی را در خصوص تمیز کردن این وسیله پرکاربرد و ضروری نباید هرگز نادیده گیرید.

 

شیوه تمیز کردن هود استیل

هودهایی با جنس استیل از مقاوم ترین و حساس ترین نوع هودها به شمار می روند. لذا در تمیز کردن آن ها باید احتیاط و دقت کاملی صورت بگیرد. استفاده کردن از ترکیبات شیمیایی نامناسب و قوی به احتمال خیلی زیاد به بدنه هود آسیب می رساند و زیبایی هود را از بین می برد. ترکیب طبیعی سرکه و آب، همچنین شوینده های حاوی تترا برای تمیز کردن هودهای استیل می توانند مناسب و تاثیرگذار باشند.

 

چگونگی تمیز کردن هود شیشه ای

برای تمیز کردن و درخشان شدن هودهای شیشه ای، تقریباً کار آسان و راحتی در پیش دارید. برای انجام این کار می توانید از پاک کننده ها استفاده کنید. استفاده کردن از شیشه پاک کن نیز می تواند روشی مؤثر برای تمیز کردن هود آشپزخانه باشد. دقت داشته باشید که مواد استفاده شده برای هودهای شیشه ای باید مناسب باشند، تا از آسیب دیدن هودها جلوگیری به عمل بیاید.

 

چگونگی تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

حتماً می دانید که ذرات گرد و غبار، چربی ها و بخارها به طور دائم  با هود آشپزخانه در جریان هستند و در نهایت تمام این آلودگی ها در فیلتر هوای هود جمع می شود. بنابراین باید گفت که این قطعه محل اصلی برای قرار گیری و تجمع چربی ها می باشد. پس هر یک از شما باید حتماً یک برنامه زمان بندی مشخص را برای تمیز کردن هود به ویژه فیلتر آن در نظر بگیرید. تمیز کردن هود آشپزخانه را باید به طور مرتب انجام بدهید، چرا که در غیر این صورت مجبورید زود به زود تعویض کردن این قطعه از هود را انجام بدهید. نا گفته نماند که تمیز کردن فیلتر هودها بسته به نوع این دستگاه می توانند متفاوت تر باشند.

 

نکات مهم برای تمیز کردن فیلترهای قابل شستشوی هود آشپزخانه

در این بخش از مقاله نحوه تمیز کردن هود آشپزخانه و یکسری از نکات مهم برای تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه را به شما عزیزان یاد می دهیم.

 

هود سورند پلاس مدل SN-711

 

تمیز کردن فیلتر آشپزخانه با جوش شیرین و سرکه سفید

برای تمیز کردن فیلتر آلومینیومی هود آشپزخانه از هر دو ماده معجزه گر هم به صورت ترکیبی و هم به صورت تکی می توانید استفاده کنید. هنگام استفاده کردن از هر دوی این ماده ها باید یک تشت را از آب جوش نصف کنید و به مقدار سه قاشق غذاخوری سرکه و دو قاشق غذا خوری جوش شیرین اضافه کنید. ( هنگام اضافه کردن جوش شیرین به آب، نوعی واکنش رخ می دهد پس باید این کار را با احتیاط انجام دهید). بعد از مخلوط کردن مواد با یکدیگر، فیلترها را داخل محلول آماده شده قرار دهید و اجازه بدهید، به مدت چند ساعت فیلترها داخل محلول بمانند. بعد از گذشت زمان مورد نظر، فیلترها را از آب خارج کنید و با یک برس تمامی چربی ها را بسابید و آن ها را از بین ببرید. در مرحله آخر به خشک کردن فیلترها بپردازید و آن ها را سر جای مخصوص خودشان قرار بدهید. سرکه و جوش شیرین از جمله مواد رایج و کاربردی هستند، که در بیشتر مواقع تمیز کاری به داد شما می رسند. استفاده کردن از سرکه و جوش شیرین به طور جداگانه نیز با استفاده از این روش ذکر شده امکان پذیر می باشد.

 

مایع ظرفشویی و تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

همگی می دانید که مایع ظرفشویی نیز یک پاک کننده قوی برای تمیز کاری می باشد. از این رو می توانید مقداری مایع ظرفشویی را بر روی اسفنج بریزید و فیلتر را به وسیله آن به خوبی بمالید. بعد از تمام شدن کار سابیدن، بهتر است که فیلترها را با آب گرم به خوبی آبکشی نمایید. توجه داشته باشید که سیم ظرفشویی و اسکاج زبر باعث ایجاد خط و خراش روی بدنه فلزی هود می شوند، پس از استفاده کردن آن ها پرهیز کنید.

 

مایع ظرفشویی و تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

 

استفاده کردن از مواد شوینده شیمیایی برای پاکسازی فیلترها

اگر به مواد شیمیایی حساسیت ندارید و مواد طبیعی در دسترس نیست، همچنین لکه های کثیفی سخت و قدیمی هستند، استفاده کردن از این نوع شوینده ها می تواند کارساز باشد. به شرطی که هنگام استفاده کردن از آن ها از دستکش استفاده کنید. برای انجام این کار کمی گاز پاک کن و یا هر نوع شوینده دیگر را بر روی فیلترهای فلزی بریزید و کمی صبر کنید، سپس آن را با یک دستمال به طور کامل پاک کنید و در آخر مرحله شستشو را انجام دهید.

 

 

روش های تمیز کردن فیلتر زغالی هود آشپزخانه

فیلترهای زغالی قابلیت شستشو ندارند و این فیلترها معمولاً برای هودهایی هستند، که لوله خروجی در آن ها وجود ندارد. تعویض کردن فیلتر زغالی را باید در صورت عملکرد کند هود، کثیف شدن و فرسوده شدن آن، حتماً در اسرع وقت انجام دهید.

 

روش های تمیز کردن فیلتر زغالی هود آشپزخانه

 

تمیز کردن فیلتر الیافی هود آشپزخانه

یکی از رایج ترین فیلترهای استفاده شده در هودهای آشپزخانه، فیلتر الیافی می باشد. این نوع فیلترها از جنس پشم شیشه و الیاف هستند و قابلیت تمیز کردن و شستن را ندارند. از این رو در زمان مناسب باید حتماً به تعویض کردن آن ها اقدام کنید و فیلتری جدید را جایگزین هود آشپزخانه نمایید. در صورت تعویض کردن دیر هنگام این نوع فیلترها، ممکن است هود آشپزخانه با ایراداتی مانند: ایجاد سر و صدای زیاد، فشار زیاد به موتور و فن مواجه شود. پس هرگز برای تعویض کردن فیلتر دیر اقدام نکنید، تا دچار صرف هزینه های اضافی و زیاد برای تعمیر قطعات مختلف دستگاه نشوید.

 

چگونگی تشخیص دادن مشکل هود آشپزخانه

گاهی اوقات نشانه هایی وجود دارند که بیان گر نوعی مشکل برای هود آشپزخانه هستند. اما چگونه باید فهمید که مشکل کار از کجاست و چرا عملکرد هود اصلاً خوب نیست؟ باید گفت که هودها در طی زمان به علت تجمع چربی ها، آلودگی ها و یا استفاده بیش از حد کارایی خود را تا حدودی از دست می دهند و این امر کاملاً طبیعی می باشد. شما باید با توجه به نشانه های زیر متوجه شوید، که هود شما نیاز به تمیز کردن اساسی و یا تعمیر کردن دارد.

  • زمانی که هود آشپزخانه را در بالاترین درجه قرار می دهید و هیچ اثری از جذب بخارهای موجود در آشپزخانه مشاهده نمی کنید، به احتمال قوی می توان گفت که مجرای مخزن هوا از چربی مسدود شده و یا اینکه عمر مفید دستگاه به اتمام رسیده است. تمیز کردن و تعویض کردن این بخش گره از مشکل کاربران عزیز باز خواهد کرد.
  • ممکن است که فیلتر هوای هود به چربی ها و کثیفی ها آغشته شده باشد، که در این صورت نیاز به تمیز کردن یا تعویض کردن فیلتر است.
  • تولید سر و صداهای زیاد و عجیب از موتور دستگاه می باشد و باید به تمیز کردن آن اقدام نمایید. اما اگر با تمیز کردن موتور این صداها باز هم ادامه داشتند، باید تعویض موتور توسط یک متخصص حرفه ای صورت بگیرد. همچنین قدیمی بودن و یا استفاده بیش از اندازه از هودها، سبب از کار افتادن موتور هود می شوند.
  • در صورت روشن نشدن چراغ ها و دکمه های هود، باید از یک متخصص برای بررسی و عیب یابی این مشکل کمک بخواهید.

 

با مشاهده کردن هر کدام از این نشانه ها بدون هیچ نگرانی و استرسی نکات ذکر شده را به خوبی رعایت کنید و در صورت مشکل فنی حتما از یک تعمیرکار با تجربه درخواست کمک نمایید.

 

دلایل مهم برای تمیز کردن به موقع هود آشپزخانه

  • افزایش طول عمر دستگاه
  • بالا بردن راندمان هود آشپزخانه با تمیز کردن به موقع
  • شستشو و تمیز کاری راحت تر
  • از بین بردن بوی دود، رطوبت، چربی ها و آلودگی ها
  • رعایت بهداشت و حفظ سلامت افراد حاضر در خانواده

 

دلایل مهم برای تمیز کردن به موقع هود آشپزخانه

 

با رعایت نکات زیر به کارایی و طول عمر دستگاه تان سرعت ببخشید

  • فیلترهای به کار رفته و قابل تعویض در هود را حتماً بعد از کثیف شدن و گرفتن چربی ها، به سرعت عوض کنید.
  • هرگز شعله های اجاق گاز را بدون حضور وسیله ای بر روی آن روشن نگذارید. چرا که انجام دادن این کار صدمه زیادی به هود می رساند.
  • برای کارکرد و عملکرد هر چه بهتر هود آشپزخانه، بهتر است هر دو ماه یک بار کل هود را به خوبی پاک سازی نمایید.
  • سعی کنید سایز بدنه ظروف قرار داده بر روی شعله های گاز با یکدیگر تناسب داشته باشند. چون در غیر این صورت حرارت شعله از اطراف پخش می شود و در طول زمان هود دچار آسیب می شود.
  • در ابتدا و با روشن کردن هود، از دور کم موتور شروع به کار کنید و با افزایش تعداد شعله های مورد استفاده، دور موتور دستگاه را نیز افزایش بدهید.
  • هنگام تمیز کردن هود آشپزخانه هر چند وقت یک بار پره های فن را نیز جهت جلوگیری از تجمع چربی و گرد و خاک تمیز کنید. انجام دادن این کار سبب می شود که در حین کار کردن دستگاه، فشار زیادی به هود وارد نشود و از گرم شدن بیش از حد موتور هود جلوگیری به عمل می آورد.
  • سعی کنید حتما در هنگام تمیز کردن هود به ویژه بخش داخلی آن، برق دستگاه را قطع کنید.
  • فیلتر هوا بیشتر از تمام قسمت های هود در معرض آلودگی قرار دارد، پس هرگز از تمیز کردن دوره ای آن غافل نشوید.

 

نتیجه گیری مقاله نحوه تمیز کردن هود آشپزخانه

امیدواریم که همه کاربران و خوانندگان این مقاله و تمام مقاله های مشابه در این خصوص پی به ارزش های تمیز کردن هود آشپزخانه برده باشند و تمیز کردن و نظافت هود را در اولویت کارهای خود قرار بدهند. باید گفت که یک هود کثیف علاوه بر عملکرد بد، می تواند ظاهر آشپزخانه شما را نیز به هم بریزد. پس اگر می خواهید فضای آشپزخانه شما زیبا جلوه دهد و میکروب ها جایی برای رشد کردن در آن نداشته باشند، بهتر است که به تمیز کردن هود خود آن هم در فواصل زمانی کوتاه مدت بپردازید. با توجه به توضیحات بیان شده در این مقاله می توان گفت که تمیز کردن این دستگاه با استفاده از این روش ها کاملا ساده و راحت است. پس اگر از هود خود تا الان غافل بوده اید، همین الان به پاک سازی کلی آن اقدام نمایید. از همراهی تان در یکی دیگر از مقالات تمیز کاری، نهایت تشکر و قدردانی را داریم.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه خرید لوازم خانگی از بانه | فروشگاه اینترنتی بنان کالا محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا