مرتب سازی براساس :
  • جدید ترین
  • پرفروش ترین
  • محبوب ترین
  • پربازدیدترین
  • ارزان ترین
  • گران ترین
  • تخفیف دار
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

چرا فریزر سرد و خنک است اما یخچال گرم؟

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۲/۳/۸ دوشنبه
چرا فریزر سرد و خنک است اما یخچال گرم؟
چکیده این مقاله : علت‌ های مختلفی برای مشکل سرد بودن فریزر و گرم بودن یخچال وجود دارد که قصد داریم در این مطلب به رایج‌ترین علت‌ ها و راه حل های کاربردی آن بپردازیم.
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
  • 0 نظر
  • 236 بازدید

یخچال و فریزر باید سرد باشد و اگر این طور نباشد یخچال با کابینت یا قفسه تفاوتی نخواهد داشت. اینکه چرا یخچال گرم و فریزر سرد است موضوعی است که در این مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد. چرا یخچال و محیط آن سرد نیست در حالی که فریزر کاملاً سرد است این اتفاق می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. توجه داشته باشید که یخچال و فریزر از چند قطعه مکانیکی و الکترونیکی پیچیده تشکیل شده است و به همین خاطر توصیه می‌کنیم تعمیر قطعات یخچال را به تکنسین‌های حرفه ای بسپارید.

 

پر نمودن فضای فریزر

اگر قسمت فریزر خوب عمل می کند در حالی که محیط یخچال گرم است این احتمال وجود دارد که فریزر با مواد غذایی انباشته شده باشد. فریزر دارای دریچه هایی است که اجازه جریان هوای سرد را می دهد و اگر این دریچه ها توسط موادی که در داخل فریزر قرار دارند، مسدود شوند، جریان هوایی منتقل شده به یخچال محدود می شود و در چنین مواقعی متوجه خواهید شد که فریزر سرد است در حالی که دمای یخچال خیلی گرم به نظر می رسد. برای اینکه بتوانید مشکل گرم بودن داخل یخچال را حل کنید بهتر است فضایی برای جریان هوا ایجاد نمایید. برای این کار ابتدا بهتر است به نحوه چیدمان وسایل در داخل فریزر نگاهی بیندازید. بسته ها باید طوری در داخل فریزر چیده شده باشند که هیچ کدام از دریچه های فریزر مسدود نشده باشند. همچنین اقلام در داخل فریزر نباید به هم خیلی نزدیک باشند و باید قرارگیری آنها طوری باشد که هوا به راحتی در قسمت فریزر جریان داشته باشد.

 

پر نمودن فضای فریزر

 

مشکل در فن آواپراتور

در برخی از یخچال های جدید فن آواپراتور تعبیه شده است تا از طریق آن هوای سرد موجود در فریزر به داخل یخچال رانده شود و همچنین دمای داخل یخچال خنک بماند. بنابراین با خراب شدن فن ممکن است فریز همچنان سرد باشد در حالی که یخچال گرم است. برای اینکه مطمئن شوید فن آواپراتور به درستی کار می کند بهتر است نگاهی به این قسمت از یخچال بیندازید. فن آواپراتور در دیواره محفظه فریزر قرار دارد به طوری که اگر به پشت کاور یخچال نگاه کنید قطعاً این فن را پیدا می کنید.

می توانید بررسی کنید که فن میچرخد یا خیر؟ همچنین توجه داشته باشید که برفک یا وسیله ای مانع از حرکت فن نشده باشد. البته در برخی از مواقع تمیز کردن این قسمت از یخچال می تواند مشکل را حل کند در غیر این صورت اگر با تمیز کردن فن آواپراتور مشکل برطرف نشد بهتر است از تکنسین حرفه ای کمک بگیرید تا موتور فن آواپراتور را تعویض کند. در این صورت است که یخچال به طور صحیح کار می کند و به دمای مناسب برمی گردد.

 

مشکل در سیستم برفک زدایی

باید سیستم برفک زدایی را مورد بررسی قرار دهید. یخچال های امروزی سیستم نوفراست دارند که شامل یک تایمر یخ زدایی است به این صورت که به سیستم دستور می‌دهد چندین بار در طول روز کار کند. البته هدف این سیستم حذف یخ زدگی از مناطقی است که ممکن است در آن تجمع کرده و مشکلاتی را برای یخچال و فریزر ایجاد نماید. توجه داشته باشید اگر در داخل یخچال یخ زدگی مشاهده کردید و همچنین در پشت یخچال و فریزر یخ زدگی وجود داشت به احتمال زیاد سیستم برفک زدایی و یخ زدایی دچار مشکل شده است.

 

مشکل در سیستم برفک زدایی

 

مشکل در ذوب کننده برفک یخچال

اگر در هر نقطه از یخچال شاهد یخ زدگی بودید در حالی که فریزر همچنان سرد و محیط داخلی یخچال گرم می باشد می تواند بخاطر معیوب بودن ذوب کننده برفک یخچال باشد. در حالت نرمال هر نوع یخ زدگی بر روی لوله های تبخیر کننده توسط ذوب کننده ها از بین می رود؛ بنابراین اگر ذوب کننده برفک یخچال دچار مشکل شود یخ زدگی بر روی لوله های تبخیر باقی می ماند و لوله ها با یخ بسته می شوند و اگر لوله های تبخیر کننده پوشیده شوند جریان هوا از طریق این لوله ها محدود خواهد شد به طوری که باعث می شود یخچال خنک نشود. توصیه می کنیم لوله های تبخیر کننده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که یخ نزده اند. اگر لوله های تبخیر کننده با یخ پوشیده شده باشند شما باید هر یک از قطعات سیستم یخ زدایی دستگاه را بررسی نمایید.

 

عملکرد نادرست موتور فن تبخیر کننده

این قسمت از یخچال هوای سرد را از لوله های تبخیر کننده بیرون می کشد و در سراسر فریزر به جریان در می آورد و اگر فن تبخیر کننده به طور صحیح کار نکند قطعاً فریزر یخچال به اندازه کافی سرد نمی شود. برای اینکه مطمئن شوید که موتور فن تبخیر کننده سالم است یا دچار مشکل شده باید پروانه فن را با دست بچرخانید و اگر پروانه فن به طور آزادانه نچرخید باید موتور فن تعویض گردد. همچنین سر و صدای زیاد موتور فن بیانگر آن است که موتور فن باید تعویض گردد. شما می توانید به وسیله یک مولتی متر سیم پیچ های موتور را تست کنید و اگر سیم پیچ ها تداوم عملکرد را نشان ندهند موتور فن تبخیر کننده به تعویض نیاز دارد.

 

عملکرد نادرست موتور فن تبخیر کننده

 

کنترل دمپر

 دمپر باز و بسته می شود تا مقداری مناسبی از هوای سرد وارد محفظه یخچال شود ولی اگر دمپر باز نشود هوای سرد به اندازه کافی وارد یخچال نمی گردد در چنین مواقعی باید دمپر را بررسی کنید که ایرادی دارد یا نه. همچنین توجه داشته باشید که دمپر بسته نباشد.

 

ترمیستور برقی

 ترمیستور برقی دمای یخچال را کنترل می کند سپس دمای آن را به صفحه کنترل دستگاه می فرستد. در ادامه صفحه کنترل برق را بر اساس درجه دما نشان داده شده بر روی ترمیستور برقی به کمپرسور فن تبخیرکننده دستگاه می فرستد. اینکه ترمیستور برقی ایراد دارد یا کار می کند، باید عملکرد آن را توسط مولتی متر بررسی کنید. مقاومت ترمیستور برقی باید با دمای یخچال تغییر کند. توجه داشته باشید اگر مقاومت ترمیستور تغییر نکند یا تداوم عملکرد نداشته باشد، باید آن را تعویض نمایید.

 

درجه حرارت صفحه کنترل

این قسمت از یخچال ولتاژ را برای کمپرسور و موتور های فن فراهم می نماید بنابر این اگر صفحه کنترل دچار ایراد شود این احتمال وجود دارد که ولتاژی به کمپرسور و موتورهای فن ارسال نگردد. اینکه متوجه شوید این قطعه دارای مشکل است یا نه چندان راحت نیست؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم ابتدا عملکرد صحیح سایر قطعات را بررسی نمایید و اگر قطعات دارای ایراد و مشکل نبودند، این احتمال وجود دارد که صفحه کنترل نیاز به تعویض داشته باشد.

 

درجه حرارت صفحه کنترل

 

تایمر یخ زدا

این تایمر در طول روز گرم کن یخ زدا را روشن می‌نماید تا هرگونه یخ زدگی را بر روی لوله های تبخیر کننده ذوب کند. بنابراین با خراب شدن تایمر یخ زدا این احتمال وجود دارد که دستگاه وارد چرخه یخ زدایی نشود یا حتی این احتمال وجود دارد که در طول چرخه یخ زدایی برق به گرم کن یخ زدا فرستاده نشود. با خراب شدن سیستم یخ زدایی، یخ زدگی روی لوله های تبخیر کننده اتفاق می‌افتد و در نتیجه یخچال برای خارج کردن گرمای درون دستگاه سخت کار می کند و همین موضوع باعث می شود یخچال بیش از حد گرم شود.

برای تست سلامت تایمر یخ زدا باید شماره تایمر را بالا ببرید تا چرخه یخ زدایی عمل کند و باید کمپرسور خاموش و گرم کن روشن شود. توجه داشته باشید اگر تایمر در طی ۳۰ دقیقه از چرخه یخ زدایی خارج نشد یا اینکه تایمر به قطعات یخ زدایی دستگاه، برق ارسال نکرد نشانه این است که تایمر یخ زدا کار نمی کند و باید تعویض گردد.

 

جمع بندی

 اینکه چرا فریزر سرد و یخچال گرم است به دلایل متعددی همچون یخ زدن لوله های تبخیر کننده، کار نکردن موتور فن تبخیرکننده، خراب شدن صفحه کنترل یخ زدا، خراب شدن ترمیستور برقی، معیوب بودن کنترل دمپر و مشکل در تایمر و ترموستات یخ زدا بستگی دارد. همه این عوامل می توانند منجر به گرم ماندن محیط داخلی یخچال شوند در حالی که فریزر سرد و خنک است.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه خرید لوازم خانگی از بانه | فروشگاه اینترنتی بنان کالا محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا