مرتب سازی براساس :
  • جدید ترین
  • پرفروش ترین
  • محبوب ترین
  • پربازدیدترین
  • ارزان ترین
  • گران ترین
  • تخفیف دار
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف تشخیص نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب

تمامی متن مقاله راهکار اساسی برای تشخیص نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد. دانلود فایل صوتی - 7.82 MB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

راهکار اساسی برای تشخیص نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۹/۲۸ دوشنبه
راهکار اساسی برای تشخیص نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب
چکیده این مقاله : برای خرید شامپو، ابتدا باید در نظر داشته باشید که چه نوع پوست سر و چه نوع مویی دارید. در ادامه نکاتی را راجع به چگونگی انتخاب شامپوی مناسب برای شما تشریح خواهیم کرد.
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
  • 0 نظر
  • 270 بازدید

برخی از افراد بدون این که به نوع موی سر خود توجه کنند، اقدام به خرید شامپوهای مختلف می کنند و از آن ها استفاده می کنند. در واقع باید گفت، که این کار اشتباه است و ممکن است باعث آسیب رساندن به موهای شما شود. توجه کردن به نوع مو بسیار مهم است، چرا که  از شامپو گرفته تا روغن، آبرسان و ... به طور کلی انتخاب همه بستگی به نوع موهایتان دارد. شاید تصور برخی از شما از نوع موها، فقط چرب بودن یا خشکی مو باشد. در حالی که توجه کردن به تراکم مو، پیچ و تاب مو، بافت مو، میزان کشسانی مو و ... جزء مواردی هستند، که در انتخاب شامپوی مناسب و ایده آل به شما کمک می کنند. هدف ما از طرح این مطلب، راهکار اساسی برای تشخیص نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب می باشد. پس با ما یار باشید.

 

برای تشخیص نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب، باید چه راهکارهایی را در نظر گرفت؟

  1. تشخیص دادن مقدار خشکی یا چربی موی سر
  2. تشخیص دادن تراکم مو
  3. تشخیص بافت و قطر مو
  4. تشخیص میزان کشسانیت مو
  5. تشخیص میزان تخلخل مو
  6. تشخیص دادن شوره سر
  7. انتخاب شامپوی مناسب برای موهای چرب
  8. نحوه مراقبت کردن از موهای چرب
  9. انتخاب شامپوی مناسب برای موای خشک
  10. نحوه مراقبت کردن از موهای خشک
  11. مراقبت کردن از موهای معمولی

 

تشخیص نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب

 

تشخیص دادن مقدار خشکی یا چربی موی سر

اولین فاکتور برای تشخیص نوع مو که خیلی اهمیت دارد، مقدار چربی یا خشکی مو می باشد. برای این که به تشخیص نهایی برسید، موهای خود را بشویید و صبر کنید تا خشک شود در این میان از زدن هرگونه سرم، ماسک، تقویت کننده و یا نرم کننده به موهای خود پرهیز کنید. بعد از حدود ۱۲ ساعت یک پارچه تمیز و سفید را به پوست سر خود فشار دهید. لازم نیست پارچه را به اطراف بکشید، فقط آن را در تاج سر و پشت گوش هایتان فشار دهید.

  • اگر اثری از روغن بر روی پارچه سفید نمایان شد، یعنی موهای شما چرب است.
  • در صورتی که تنها رد مختصری از چربی مشاهده کردید، موهای شما معمولی یا متوسط است.
  • اما اگر هیچ اثری بر روی پارچه مشاهده نکردید، شما دارای موهایی خشک هستید.
  • در شرایطی که با قرار دادن پارچه بر روی نقاطی از سر هیچ ردی از چربی نبود، ولی در برخی دیگر از نقاط پارچه مقداری چربی مشاهده شد، باید بدانید که نوع موهای شما ترکیبی می باشد.

 

تشخیص دادن تراکم مو

برای انجام دادن این کار و تشخیص تراکم مو، باید موهای خود را از فرق باز کنید و به دو طرف بکشید، بعد درر زیر نور زیاد به فرق سر خود نگاه کنید.

  • در صورتی که فرق سر شما واضح نیست و تنها سطح نازکی از آن زیر موها دیده می شود، باید گفت که تراکم موهای شما زیاد است.
  • اگر خط فرق شما در حدی است، که به وضوح قابل دید است، این را بدانید که تراکم موهای شما نرمال است.
  • در صورتی که فرق شما دارای قطر زیادی است و پوست سرتان به وضوح قابل مشاهده است، تراکم موی کم و ضعیفی را دارا هستید.

به عنوان یک نکته مهم لازم به ذکر دیدیم، که در قسمت های مختلفی از سطح سر خود این روش را امتحان کنید، تا از نتیجه به دست آمده مطمئن شوید. زیرا تراکم مو در بخش های مختلف سر متفاوت است.

 

تشخیص بافت و قطر مو

در این مرحله موهای خود را قبل از این که عرق کنید، به وسیله شامپوهای معمولی و همیشگی تان به خوبی بشویید. پس از شستشو، به وسیله یک حوله آب موی خود را گرفته و صبر کنید، تا موی شما خشک شود. از خشک کردن موهایتان به وسیله سشوار خودداری کنید، چون که انجام این عمل در تشخیص قطر مو تاثیر منفی بر جای می گذارد. از زدن محصولات مراقبتی پرهیز کنید، تا تشخیص بافت مو و قطر آن به راحتی صورت بگیرد. بعد از انجام این مراحل از تاج سر خود یک تار مو برداشته و این تار مو را در کنار نخ معمولی که برای دوخت لباس استفاده می شود، بر روی یک تکه کاغذ سفید قرار دهید، تا ضخامت موی شما مشخص شود.

  • اگر ضخامت تار مو بیشتر از رشته نخ باشد، بافت موی شما ضخیم است.
  • در صورتی که ضخامت تار مو با رشته نخ برابر بود، بافت موی متوسطی دارید.
  • به علاوه اگر ضخامت تار مو کمتر و ضعیف تر از نخ باشد، بافت موی شما نازک است.

 

تشخیص میزان کشسانیت مو

یکی دیگر از فاکتورهای مهم و اساسی برای تشخیص نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب، میزان کشسانیت موی شما می باشد. همان طور که واضح است در این مرحله میزان کشسانی موی سر شما مشخص می شود. یک تار موی خود را که تازه شسته و خشک شده را به آرامی از ریشه در بیاورید. توجه کنید که برای نتیجه ای مطمئن تر، نباید هیچ گونه مواد شیمیایی و مراقبتی به موهای شما آغشته باشد. با احتیاط شروع کنید و دو سر مو را از نوک بین انگشتانتان بگیرید و به آرامی بکشید. لازم به ذکر است که موی سر را نباید محکم و سریع بکشید، چرا که تحت چنین شرایطی مو فورا می شکند. هر چند که در این آزمایش قرار است مو بشکند، اما هدف اصلی سنجیدن میزان مقاومت آن می باشد. زمانی که شروع به کشیدن مو کردید، به دقت به آن نگاه کنید. موی خوب و مستحکم تا ۵۰ درصد از اندازه واقعی خود کشیده می شود.

  • در صورتی که با کشیدن زیاد مو به راحتی نشکست، کشسانی موی شما بسیار بالا و عالی می باشد.
  • اگر موی شما تا حدودی کشیده و بعد پاره گردد، قابلیت کشسانی موی شما متوسط است.
  • با پاره شدن سریع مو و فر خوردن آن، باید بدانید که کشسانی موی شما بسیار پایین می باشد.

 

تشخیص میزان تخلخل مو

در واقع تخلخل، تعیین کننده میزان جذب رطوبت به ساقه مو می باشد. در این روش برای تشخیص نوع موهای خود، باز هم موها را بشویید، به طوری که هیچ ماده شیمیایی بر روی آن باقی نمانده باشد. در مرحله بعد توسط یک حوله تمیز آب موها را بگیرید و موها را برای مدت کوتاه در حوله بپیچید. در این خصوص باید محتاط باشید، جوری که موها بیش از حد خشک و بیش از حد خیس نمانند. سپس موها را شانه بزنید و از بالا به پایین آن را لمس نمایید.

  • در صورتی که با انجام روش بالا، هنوز موهایتان مقدار زیادی چسبناک است و زمان زیادی می برد تا رطوبت آن از بین برود، تخلخل موی شما بالا است.
  • اگر موی شما رطوبت دارد، اما فاقد چسبندگی است، تخلخل موی شما متوسط است.
  • اما در صورتی که موهای شما تقریبا خشک شده و چسبندگی و رطوبت کمی دارد، تخلخل موهای شما پایین می باشد.

 

روش دیگری که با انجام آن نیز می توانید، به نتیجه مطلوب برسید به شرح زیر می باشد.

  • در این مرحله، کاسه ای بزرگ را از آب پر کنید و یک تار مویتان را درون آن قرار بدهید. دقت داشته باشید، اندازه کاسه باید به حدی باشد، که مو به راحتی در آن معلق شود و به لبه های ظرف برخورد نکند.
  • اگر تار موی درون ظرف، به سرعت در آب غرق شد و به کف ظرف رفت، تخلخل موی شما بالا می باشد.
  • اگر مو بعد از مدتی به زیر رفت تخلخل مویتان متوسط است.
  • در صورتی که مو در بالای آب معلق ماند و به پایین نرفت، تخلخل موهای شما پایین می باشد.

 

تشخیص دادن شوره سر

شوره سر یکی از آزار دهنده ترین شرایط ممکن برای موی سر می باشد و افراد زیادی هستند، که از این وضعیت رنج می برند. در واقع برای تست میزان شوره سر، باید ابتدا موها را به دو قسمت تقسیم کنید. در صورتی که بر روی پوست سرتان شوره مشاهده کردید، نشان دهنده شوره داشتن موی سر شما می باشد. در مجموع تنها انتخاب شامپوی مناسب، چاره ساز این مشکل نمی باشد و شما باید مراقبت های لازم در این خصوص را به عمل بیاورید. در اصل، شوره سر هم در افراد با موی سر خشک و هم در افراد با پوست چرب قابل مشاهده می باشد. عواملی مانند: استرس، تغییرات هورمونی، پرتوهای مضر آفتاب، حساسیت پوست سر و ... می توانند به نوبه خود باعث بروز شوره در موی زیبای شما گردند. در حین انتخاب شامپوی مناسب برای شوره سر، باید شامپوهایی را انتخاب کنید که باعث خارش و خشکی پوست سر نشوند. شامپوهایی از قبیل: شامپوی ضد شوره اویدرم، سریتا، سینره، استم سل، اوه، و ... مناسب برای موهای شما می باشد.

 

انتخاب شامپوی مناسب برای موهای چرب

برای موهای چرب بهترین شوینده، شامپویی است که چربی موها و کف سر را متعادل کرده و در طول روز مانع تولید بیش از حد چربی شود. برای خرید شامپوی مناسب برای موهای چرب، ابتدا به ترکیبات و برچسب‌ های روی شامپو دقت کنید. توجه داشته باشید، که شرکت سازنده حتما برچسب شامپو مخصوص موهای چرب و یا Greasy Hair یا For Oily Hair را قید کرده باشد. حتما می دانید که چربی زیاد موها علاوه بر ظاهر ناخوشایند آن، گرد و غبار محیط را هم بیشتر جذب کرده و حتی در مواردی به ریزش بیشتر موها منجر می ‌شود.

 

نحوه مراقبت کردن از موهای چرب

در کنار استفاده کردن از شامپوی مناسب، مورد دیگری وجود دارد که آن مراقبت کردن صحیح از موها می باشد. اگر موهای شما، یک روز بعد از استحمام دوباره چرب به نظر می رسد، راه حل آن حمام کردن دوباره نیست. در واقع موی شما به دلیل حمام زیاد، سعی می کند روغن بیشتری را برای محافظت از مو تولید کند. پس بهتر است که فاصله بین حمام هایتان را به تدریج بیشتر کنید.

از چنگ زدن موهایتان خودداری کنید. برخی از افراد بر این باورند، که با به کار بردن قدرت و چنگ زدن پوست سر خود، تمیزی بهتری را برای موها به ارمغان می آورند و این در حالیست که عکس این قضیه ثابت شده می باشد. در کل شما با وارد کردن فشار غیر منطقی به کف سر، باعث بیرون ریختن چربی های ذخیره زیر پوست خواهید شد و به همین دلیل است، که بعضیها حتی درست بعد حمام باز هم موهای خود را چرب و تمیز نشده می بینند.

 

انتخاب شامپوی مناسب برای موای خشک

شامپوهای مناسب برای موهای خشک، معمولا دارای اسیدهای چرب و مرطوب کننده های قوی هستند، که برای این دسته از موها مناسب می باشد. اگر با شامپوی مخصوص موهای خشک باز هم ناراضی بودید، استفاده کردن از نرم کننده ها و ماسک های مخصوص کمک زیادی به شما در این زمینه می کند.

 

نحوه مراقبت کردن از موهای خشک

داشتن موهایی وز و خشک می تواند، زیبایی موها را از بین ببرد و ظاهری نامرتب و بد به موها بدهد. نگهداری و مراقبت از موهای خشک و وز کار بسیار دشواری است و افرادی که موی سرشان خشک است، باید بیش از دیگران از موهای خود مراقبت کنند. همان طور که در بالا اشاره کردیم، موهای خشک به طور معمول تخلخل پایینی دارند و رطوبت را در خود نگه نمیدارند. به همین خاطر است، که موهای خشک و وز، همیشه مات و فاقد درخشندگی هستند. برای رفع این مشکل و مراقبت از این نوع موها، روغن تراپی روی موها، جوابگوی خوبی می باشد. به علاوه استفاده کردن از روغن هایی مثل زیتون، بادام و بابونه برای موهای خشک عالی هستند. به عنوان یک نکته مهم، این را بدانید که خوابیدن با موی خیس، از دیگر عوامل خشک شدن بیش از حد موها است.

 

مراقبت کردن از موهای معمولی

خوشبختانه باید گفت که افرادی با داشتن موهای معمولی و نرمال، داری بهترین نوع مو می باشند. توصیه ما به این افراد، خودداری از حمام کردن زیاد و ماساژ دادن موها می باشد. شامپوی مخصوص موهای معمولی برای این افراد کاملا مناسب است و باید نکات عنوان شده بر روی شامپو رعایت شود.

 

جمع بندی کلی از مقاله

در مقاله راهکار اساسی برای تشخیص نوع مو و انتخاب شامپوی مناسب، نکات و استانداردهای لازم در خصوص تشخیص نوع موی سر و انتخاب شامپوهای مناسب برای هر یک از موها بیان شد. بدون شک مطالعه کردن مطالب فوق در زمینه مربوطه، می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و راهنمایی های لازم را در این خصوص به عمل بیاورد. پس سعی کنید، برای داشتن موهایی زیبا و بدون نقص به این مقاله و مقاله های مرتبط مراجعه کنید و آگاهی های لازم را کسب کنید. امید است که تمامی نکات درج شده در این مقاله، به کمک موهای شما بیایند و زیبایی شما را دو چندان کنند. از این که با ما بودید بی نهایت متشکریم.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه خرید لوازم خانگی از بانه | فروشگاه اینترنتی بنان کالا محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا