مرتب سازی براساس :
  • جدید ترین
  • پرفروش ترین
  • محبوب ترین
  • پربازدیدترین
  • ارزان ترین
  • گران ترین
  • تخفیف دار
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف علت سیاه شدن زودپز

تمامی متن مقاله علت سیاه شدن زودپز چیست؟ را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد. دانلود فایل صوتی - 4.91 MB دانلود پی دی اف - 1020.53 KB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

علت سیاه شدن زودپز چیست؟

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۴/۹ پنج شنبه
علت سیاه شدن زودپز چیست؟
چکیده این مقاله : شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد در صورت استفاده مداوم از زود پز برقی شاهد سیاه شدن آن شوید بنابراین با ما در مقاله 8 علت سیاه شدن زودپز و راهکار های مفید برای حل آن همراه باشید.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 351 بازدید

یکی از لوازم خانگی پرمصرف که بسیاری از کدبانوهای خانه دار روزانه برای درست کردن غذاهای خود از آن استفاده می کنند، زودپز می باشد. همان گونه که از نام این دستگاه مشخص است، زودپز سرعت پخت غذا را افزایش می دهد و ویتامین های موجود در غذا را نیز حفظ می کند. در واقع زودپزها، بهترین وسیله برای پخت انواع گوشت و سبزیجات در کوتاه ترین زمان ممکن هستند. برای استفاده از این دستگاه فقط کافی است، زودپز را پر از آب کرده و مواد غذایی مورد نظر را درون آن بریزید و بگذارید تا بپزد. پس از اتمام مرحله پخت، بخار از دورن سوپاپ آن خارج شده و غذا آماده میل کردن می شود. لازم است بدانید که مصرف انرژی زودپز بسیار کم بوده و شما می توانید از طریق این دستگاه کارایی، خیلی سریع تر از گاز یا فر غذای خود را آماده کنید. جدا از همه این موارد، ممکن است گاهی اوقات زودپزها، با مشکل سیاهی مواجه شوند و به همین علت، ما می خواهیم در این مقاله علت سیاه شدن زودپز را مورد بررسی قرار بدهیم و راه های برطرف کردن این مشکل را به خوبی بازگو نماییم.

 

علت سیاه شدن زودپز چیست

 

توضیحی مختصر در خصوص ساخت و بدنه زودپز

بدنه دیگ این دستگاه از جنس فولاد ضد زنگ یا آلیاژ آلومینیومی می باشد. روی درپوش این وسیله هم یک دریچه اطمینان وجود دارد تا وقتی که فشار بخار آب به حدی برسد که ظرف نتواند آن را تحمل کند، این دریچه برای خارج شدن بخار باز می‌ شود. به علاوه در محل اتصال درپوش به بدنه، حلقه‌ای لاستیکی وجود دارد که از خارج شدن بخار آب جلوگیری می‌کند.

 

توضیحی مختصر در خصوص ساخت و بدنه زودپز

 

دلایل سیاه شدن زودپز به ترتیب زیر می باشد؟

  1. حرارت دادن زودپز و گرمای بیش از حد
  2. قرار دادن زودپز در آب سرد بعد از مرحله پخت و پز
  3. پخت غذاهایی چون لوبیا قرمز و قارچ و ...
  4. پختن مواد غذایی رنگ دار
  5. کم بودن آب درون زودپز
  6. بی کیفیت بودن جنس بدنه دستگاه
  7. تفت دادن مواد غذایی در زودپز
  8. آسیب دیدن لاستیک دور درب یا سوپاپ زودپز

 

حرارت دادن زودپز و گرمای بیش از حد

در صورتی که زودپز را در معرض وسایل گرما زا نظیر اجاق گاز و بخاری قرار بدهید، بدنه آن سیاه می شود. چرا که دمای بالا و رسیدن گرمای بیش از حد به این وسیله کاربردی، از جمله علت سیاه شدن زودپز به شمار می رود.

 

حرارت دادن زودپز و گرمای بیش از حد

 

قرار دادن زودپز در آب سرد بعد از مرحله پخت و پز

برخی از افراد عقیده دارند که بعد از تمام شدن کار دستگاه و قرار دادن آن در آب سرد، غذای درون زودپز زودتر سرد می شود؛ اما این افراد بی خبرند که انجام دادن چنین کاری دلیلی اساسی بر سیاه شدن زودپز می باشد. بهترین کار برای خنک شدن غذاهای تان این است که بعد از مرحله پخت غذا درب زودپز را باز کنید تا مواد غذایی داخل آن سریع تر خنک شوند.

 

پخت غذاهایی چون لوبیا قرمز و قارچ و ...

پختن چنین موادی حتی در قابلمه ها نیز باعث سیاه شدن آن ها می شوند، چه برسد به زودپزها. پس بهتر است که برای نگهداری کردن از این وسیله کارایی و پخت و پز غذاهایی چون: لوبیا قرمز، تخم مرغ، قارچ، نخود و ... یک قابلمه مخصوص را کنار بگذارید تا در صورت سیاه شدن چند باره، احساس ناخوشایندی به شما دست پیدا نکند.

 

پخت غذاهایی چون لوبیا قرمز و قارچ  با زودپز

 

پختن مواد غذایی رنگ دار

حتماً هنگام آشپزی کردن نظاره گر این مسئله بوده اید که برخی از مواد غذایی بعد از مدتی در اثر حرارت دادن تغییر رنگ می دهند و می توانند باعث سیاه شدن وسیله مورد نظر شوند. یکی از این مواد لبو و بادمجان سیاه می باشد. بهترین کار در این خصوص این است که شما چنین موادی را شناسایی کنید و تا حد امکان از زودپزتان برای پخت چنین غذاهایی استفاده نکنید.

 

کم بودن آب درون زودپز

اگر در داخل زودپز به اندازه کافی آب وجود نداشته باشد، این امر از دیگر علت سیاه شدن زودپز می باشد. با توجه به اینکه همیشه مقداری آب در زمان پخت مواد غذایی تبخیر می شود، آب درون این دستگاه باید همیشه به حد لازم موجود باشد. چرا که در صورتی که همه آب موجود در زودپز تبخیر شود، مواد غذایی به دیواره ها و یا کف دستگاه می چسبند و زودپز را سیاه می کنند.

 

بی کیفیت بودن جنس بدنه دستگاه

یکی دیگر از اصلی ترین علت سیاه شدن زودپز، بی کیفیت و نامرغوب بودن جنس بدنه زودپز می باشد. دقت نمایید که جنس زودپز در زیبایی ظاهری آن، سرعت پخت غذا و میزان مقاومت آن در برابر گرما و رطوبت نقش دارد. بیشتر زودپزهای با کیفیت و استاندارد از جنس آلیاژهای سنگین و ضد زنگ مانند استیل، چدن، فولاد و آلومینیوم ساخته می‌شوند تا طعم و بوی غذا در اثر دما و فشار بالا تغییر نکند و بدنه زودپز سیاه نشود؛ بنابراین هر یک از شما در هنگام خرید زودپز برقی باید به این فاکتور مهم و ویژه توجه نمایید.

 

بی کیفیت بودن جنس بدنه دستگاه

 

تفت دادن مواد غذایی در زودپز

لازم است بدانید که این دستگاه برای تفت دادن مواد غذایی طراحی نشده است و انجام این کار دلیلی ثابت برای سیاه شدن زودپز خواهد بود. پس به طور قطع از زودپز خود برای تفت دادن هیچ نوع مواد غذایی استفاده نکنید.

 

آسیب دیدن لاستیک دور درب یا سوپاپ زودپز

لاستیک دور درب زودپز اگر آسیب دیده یا فرسوده شده باشد، همین موضوع سبب می‌شود که اطراف درب زودپز به خوبی پوشش داده نشود و بخار زیادی از اطراف آن به بیرون نشت کند. در نتیجه افزایش خروج بخار آب، باعث کاهش آب داخل زودپز می‌شود و بدنه زودپز و داخل آن می‌سوزد و سیاه می‌شود؛ بنابراین شما باید حتماً قبل از روشن کردن دستگاه، به خوبی تمام قسمت ها را بررسی کنید و در صورت آسیب دیدن هر قطعه ای به تعویض کردن و یا تعمیر آن اقدام نمایید.

 

کلام آخر از مقاله علت سیاه شدن زودپز

در این مقاله به علت سیاه شدن زودپز اشاره کردیم و راه هایی که به راحتی می توانند، از بروز این مشکل جلوگیری کنند را مورد بررسی قرار دادیم. هر یک از شما می توانید، با رعایت کردن همین نکات ساده به خوبی از زودپز خود مراقبت و نگهداری نمایید. امیدواریم که مطالب فوق مورد قبول شما واقع شده باشد. با تشکر از همراهی شما عزیزان.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه خرید لوازم خانگی از بانه | فروشگاه اینترنتی بنان کالا محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا