مرتب سازی براساس :
  • جدید ترین
  • پرفروش ترین
  • محبوب ترین
  • پربازدیدترین
  • ارزان ترین
  • گران ترین
  • تخفیف دار
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

روش های تمیز کردن ظروف مسی

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۰/۹/۱۷ چهارشنبه
روش های تمیز کردن ظروف مسی
چکیده این مقاله : امروزه به دلیل آشنایی با خواص ظروف مسی برای سلامتی بدن و اعصاب استفاده از این نوع ظروف بیشتر شده است. پس دانستن روش های تمیز کردن ظروف مسی و مراقبت از آن نیاز الزامی است.
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
  • 0 نظر
  • 1267 بازدید

ظروف مسی جزء قدیمی ترین ظرف هایی می باشند که در دور دست ها ایرانی ها از آن ها استفاده می کرده اند. امروزه نیز دیدن ظرف های مسی، بسیاری از خاطرات شیرین گذشته را برای برخی از افراد زنده می کند. هم چنین باید گفت که استفاده کردن از این ظروف، در میان بسیاری از افراد هنوز هم رواج دارد. چرا که گفته می شود غذایی که در ظروف مسی پخته و درست می شود، طعم و لذت دیگری را دارد. قطعاً کسانی که از این ظروف استفاده می کنند، از خواصی که در حین پخت و پز از ظروف مسی به غذا منتقل می شود با خبر هستند. شاید بسیاری از افراد علاوه بر لذیذ بودن طعم غذاهای ظروف مسی به خاطر خواص این ظروف نیز که باشد از آن ها استفاده می نمایند.

اما باید دقت کنید که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، همین ظرف های مسی پر از خاصیت به یکی از عوامل بیماری زا برای کاربران تبدیل خواهند شد. مشکل ظرف های مسی این است که بعد از چندین بار استفاده کردن از آن ها کلا رنگ و ظاهر براق و روشن خود را از دست می دهند. به همین دلیل نگرانی بیشتر کدبانوهای آشپزخانه این است که آیا این ظروف را می توانند دوباره تمیز کنند و آن را مانند سابق برق بیندازند یا خیر. اگر اشتیاق دارید که برای تمیز کردن ظرف های مسی خود اطلاعات مفیدی را به دست آورید، بهتر است که در مقاله روش های تمیز کردن ظروف مسی ما را همراهی کنید.

 

روش های تمیز کردن ظروف مسی

 

تمیز کردن ظرف های مسی با استفاده از روش های ساده و راحت خانگی 

  • محلول سرکه و نمک
  • رب گوجه فرنگی یا سس کچاپ
  • جوش شیرین و لیمو ترش
  • ترشی
  • آبغوره و نمک
  • سرکه، نمک و آرد
  • ماست یا دوغ
  • اسید سولفوریک
  • پودر ماشین لباسشویی و نمک

 

تمیز کردن ظرف های مسی با استفاده از روش های ساده و راحت خانگی 

 

استفاده کردن از محلول سرکه و نمک برای برق انداختن ظروف مسی

اولین روش تمیز کردن ظروف مسی استفاده از محلول سرکه می باشد. در این مرحله لازم است که مقداری سرکه را با کمی نمک ترکیب کنید. سپس به وسیله ی یک پارچه آغشته شده به این محلول سطح ظروف مسی و داخل آن را به خوبی بسابید تا لکه ها و جرم ها از روی ظروف پاک شوند. بعد از مرحله سابیدن ظروف مسی را به خوبی آبکشی نمایید و با یک دستمال نرم و تمیز آن را خشک کنید. در آخر کار است که متوجه تغییرات به وجود آمده در ظروف خود خواهید شد. روش دیگر برای تمیز کردن ظروف مسی از ترکیب نمک و سرکه می توانید استفاده کنید، به این صورت است که درون یک قابلمه بزرگ تر، یک قاشق غذاخوری نمک و یک استکان سرکه را بریزید و آن را از آب پر کنید. سپس ظرف های مسی مورد نظر را داخل قابلمه محلول قرار بدهید و قابلمه را روی حرارت گاز بگذارید تا محلول شما به جوش آید. با به جوش آمدن محلول تمام کثیفی ها و تیرگی های ظروف از بین می رود. در مرحله بعد از به جوش آمدن، باید گاز خود را خاموش کنید و صبر کنید تا به طور کامل محتویات درون قابلمه سرد شود. سپس ظرف ها را با مایع بشویید، آبکشی کنید و به طور کامل خشک نمایید.

 

استفاده کردن از محلول سرکه و نمک برای برق انداختن ظروف مسی

 

ظروف مسی خود را با استفاده از رب گوجه فرنگی یا سس کچاپ تمیز و براق نمایید

در صورتی که ظروف مسی شما سیاه باشد، می توانید از این روش ساده استفاده کنید. کمی رب گوجه فرنگی یا سس کچاپ را به طور کامل روی سطح و درون ظرف مسی بمالید و اجازه دهید تا رب یا سس حدود یک ساعت بر روی ظرف مسی تان باقی بماند. بعد از گذشت تایم مورد نظر با استفاده از یک دستمال، رب گوجه فرنگی یا سس را از روی ظرف پاک کنید. در مرحله ی آخر ظرف را به خوبی با آب و مایع بشویید، آبکشی کنید و سپس خشک نمایید. شاید از خودتان بپرسید چگونه رب گوجه و یا سس کچاپ می تواند تا این حد کارساز باشد؟! نمک و سرکه ای که در رب گوجه فرنگی و سس کچاپ موجود است، به لکه زدایی و تمیزی ظروف مسی شما کمک شایانی می کند. این مورد از ساده ترین روش های تمیز کردن ظروف مسی می باشد.

 

ظروف مسی خود را با استفاده از رب گوجه فرنگی یا سس کچاپ تمیز و براق نمایید

 

ترکیب جوش شیرین و لیمو ترش در تمیز کردن ظروف مسی مؤثر است

جوش شیرین به عنوان یک ساینده ی خوب عمل می کند و لیمو نیز از خاصیت اسیدی برخوردار می باشد. در نتیجه استفاده کردن از ترکیب این دو می تواند برای تمیز کردن ظرف های مسی کارساز باشد. برای انجام این روش لازم است که کمی جوش شیرین را درون یک ظرف بریزید و مقداری آب لیموی تازه را به آن اضافه کنید تا خمیری روان ایجاد شود. این دو ماده را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید، سپس با استفاده از یک قلم‌مو یا مسواک خمیر را بر روی سطح و داخل ظروف مسی بکشید. اجازه دهید که خمیر برای مدت نیم ساعت روی ظروف باقی بماند. در آخر با استفاده از یک دستمال تمیز خمیر را از روی ظرف پاک کرده و به خوبی آبکشی نمایید.

 

ترکیب جوش شیرین و لیمو ترش در تمیز کردن ظروف مسی مؤثر است

 

برای براق کردن ظرف های مسی، از ترشی استفاده کنید

تعجب نکنید، چرا که ترشی موجود در خانه ی شما به راحتی می تواند از پس تمیز کردن ظروف مسی تان بر بیاید. ترشی به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی سرکه و نمک می باشد، به راحتی می تواند ظرف مسی سیاه را برق بیندازد. اگر ظرف مسی شما سیاه شده است همین حالا مقداری آب ترشی را روی آن بریزید و با یک دستمال نرم آن را آن قدر بسابید تا تغییر رنگ را حس کنید. بعد از چند دقیقه تکرار این کار، ظرف مسی را با آب ولرم آبکشی نمایید و با استفاده از یک حوله نرم خشک کنید.

 

 

تأثیر آبغوره و نمک بر تمیزی ظروف مسی

برای برق انداختن ظروف مسی با آبغوره و نمک، باید در یک کاسه کمی نمک را در آبغوره حل کنید. سپس با استفاده از یک دستمال نرم آغشته به این محلول، روی ظرف مسی خود را بسابید و تا زمانی که سیاهی ظرف از بین نرفته این کار را ادامه دهید. سپس ظرف را با آب ولرم شستشو دهید و با یک حوله نرم خشک کنید. با اتمام این کار، معجزه نمک و آبغوره را بر روی ظروف مسی تان مشاهده کنید.

 

ترکیب سرکه، نمک و آرد یکی از بهترین روش ها برای تمیز کردن ظروف مسی می باشد

خمیری که از ترکیب این سه مواد به دست می آید، یکی از روش های فوق العاده تأثیر گذار برای تمیز کردن ظرف های مسی می باشد. هم چنین نمکی که در این ترکیب موجود است، به خاصیت اسیدی سرکه کمک می کند تا از سطح زنگ زده ی ظرف عبور کند. نمک نیز به عنوان ساینده در این ترکیب عمل می کند؛ اما عنصر اصلی و تأثیر گذار در این ترکیب آرد می باشد که درخشش را به ظروف مسی باز می گرداند. برای درست کردن این خمیر باید مقداری نمک و آرد را به یک اندازه داخل ظرفی بریزید. سپس به اندازه ای سرکه به آن ها اضافه کنید که خمیری روان و یک دست به وجود آید. بعد از آماده شدن خمیر، با استفاده از یک قلم مو ظرف خود را به خمیر آغشته کنید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت خمیر روی ظرف تان باقی بماند. در آخرین مرحله با استفاده از یک حوله کل ظرف مسی را بمالید، بعد آبکشی نمایید و نظاره گر قدرت معجزه این خمیر خانگی شوید.

 

از ماست یا دوغ برای تمیزی ظرف های مسی تان استفاده نمایید

این مورد از روش های تمیز کردن ظروف مسی در هر منزلی به راحتی پیدا می شود و آن استفاده از ماست و دوغ می باشد. چرا ماست و دوغ؟! ماست و دوغ به دلیل خاصیت اسیدی که دارند ظرف مسی شما را براق خواهند کرد. برای انجام این کار، مقداری ماست یا دوغ را بر روی یک دستمال نرم بریزید. سپس دستمال را دور تا دور ظرف خیس بکشید، این کار را تا زمانی ادامه دهید که سیاهی ظرف مسی شما از بین برود. سپس مانند تمام مراحل بالا ظرف خود را آبکشی و خشک نمایید.

 

ترکیب سرکه، نمک و آرد یکی از بهترین روش ها برای تمیز کردن ظروف مسی می باشد

 

درخشان کردن ظروف مسی با استفاده از اسید سولفوریک

استفاده کردن از اسید سولفوریک نیز می تواند، یکی از فوق العاده ترین روش های تمیز کردن ظروف مسی باشد. در ابتدا برای انجام این روش حتماً باید دستکش دست تان کنید، سپس اسید سولفوریک و آب را با توجه به اندازه و تعداد ظرف ها با هم ترکیب کنید. (دستور العمل ترکیب این ماده با آب اغلب بر روی بسته بندی آن درج می شود). بعد از درست کردن محلول ظرف را درون آن قرار دهید، به طوری که محلول درون ظرف نفوذ نکند. وقتی حباب زدن به اتمام رسید، ظرف را بیرون آورید و شستشو دهید و آن را در هوای خشک و خنک قرار دهید. توجه فرمایید که از اسید سولفوریک تنها برای مس استفاده می کنند و فلزات دیگری که در ساخت ظروف استفاده شده است، ممکن است با شستشوی اسید سولفوریک لکه دار و یا سوراخ شوند.

 

ترکیب پودر ماشین لباسشویی و نمک یکی از روش های تمیز کردن ظروف مسی

با توجه به این که در هر خانه ای پودر ماشین لباسشویی و نمک موجود است، این روش می تواند یکی از راحت ترین روش های تمیز کردن ظروف مسی باشد. برای انجام این مرحله، مقداری نمک و پودر را در یک کاسه ی آب بریزید، سپس ظرف مسی را خیس کنید و با استفاده از یک دستمال نرم محلول را به آرامی روی ظرف مسی بکشید. بهتر است برای نتیجه بهتر، این کار را چندین بار تکرار کنید. سپس ظرف مسی را با آب ولرم آبکشی نمایید و مانند تمام مراحل دیگر به وسیله یک حوله آن را خشک نمایید. در آخر ظرف مسی خود را نگاه کنید که چگونه براق و زیبا شده است.

 

ترکیب پودر ماشین لباسشویی و نمک یکی از روش های تمیز کردن ظروف مسی

 

نکات مهم برای نگهداری و حفاظت کردن از ظرف های مسی

  • هرگز ظرف مسی را خالی روی اجاق گاز قرار ندهید، چون در این صورت ظرف گرمای شدید می بیند که ممکن است جوش های ظرف در قسمت دسته و کف از بین بروند. هم چنین رنگ مس نیز خراب می شود و دیگر قابل ترمیم نخواهد بود.
  • برای پختن غذاهایی که دارای ماست یا دوغ هستند، از ظرف های مسی استفاده نکنید. چرا که ممکن به خاطر خاصیت اسیدی ماست و دوغ با مس واکنش شیمیایی نشان دهند که برای سلامتی مضر است. هم چنین امکان سوراخ شدن ظرف مسی نیز وجود دارد.
  • هنگام استفاده کردن از ظروف مسی و پخت و پز غذاها سعی کنید، حتما از قاشق های چوبی استفاده کنید تا لایه سفید داخلی ظرف مس از بین نرود.
  • به جای نمک یا جوش شیرین در مخلوط با لیمو یا سرکه، از کرم تارتار استفاده نمایید.
  • رطوبت زیاد باعث سیاه شدن ظروف مسی خواهد شد.
  • توجه فرمایید در صورتی که ظروف مسی را با دستمال آشپزخانه و مقداری روغن گیاهی پولیش کنید، در دراز مدت از سیاه شدن ظرف های مسی خودتان جلوگیری به عمل آورده اید.
  • استفاده کردن از آب انار، قره قورت، جلا سنج و ... ترفندهای دیگری برای تمیز کردن ظرف های مسی می باشند.

 

نکات مهم برای نگهداری و حفاظت کردن از ظرف های مسی

 

نتیجه مقاله

در آخر این مقاله نتیجه ای که به دست آورده ایم، ساده بودن استفاده کردن از ترفندهای خانگی برای تمیز و براق کردن ظرف های مسی می باشد. بهتر است که برای سلامتی خودتان و زیبا بودن ظرف های مسی تان، هر کدام از این روش ها را که برای شما راحت تر و امکان پذیرتر بود، استفاده نمایید و نتیجه معجزه هر کدام از این روش ها را با چشمان خودتان ببینید. در ضمن اگر عاشق استفاده کردن از ظرف های مسی هستید، بهتر است که آن ها را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید و از اصل بودن شان مطمئن شوید. ممنون بابت وقتی که برای خواندن مقاله روش های تمیز کردن ظروف مسی گذاشتید.


  1. علت بوی بد آب سردکن یخچال و چگونه آن را تمیز کنیم؟
  2. چگونه دستگاه گریل را تمیز کنیم؟
  3. تمام نکاتی که برای تمیز کردن اجاق گاز باید بدانید
درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه خرید لوازم خانگی از بانه | فروشگاه اینترنتی بنان کالا محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا