مرتب سازی براساس :
  • جدید ترین
  • پرفروش ترین
  • محبوب ترین
  • پربازدیدترین
  • ارزان ترین
  • گران ترین
  • تخفیف دار
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف علت یخ زدن کولر گازی

تمامی متن مقاله علت یخ زدن کولر گازی را می توانید به صورت pdf و در قالب یک پادکست گوش دهید. این پادکست قابلیت دانلود نیز دارد. دانلود فایل صوتی - 6.97 MB دانلود پی دی اف - 1.14 MB
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

علت یخ زدن کولر گازی

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۱/۶/۲۶ شنبه
علت یخ زدن کولر گازی
چکیده این مقاله : دلایل زیادی وجود دارد که باعث یخ زدن کولر گازی می شود در ادامه علت یخ زدن کولر گازی و همچنین از چگونگی یخ زدن قسمت های مختلف کولر گازی در فصول مختلف سال صحبت خواهیم کرد.
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
  • 0 نظر
  • 211 بازدید

چه خوب است که کولرها کار خود را بدون بروز هیچ گونه مشکلی شروع و تمام کنند؛ اما باید گفت که این مورد چیزی در حد یک آرزوست، چرا که هر کولر گازی در دوره فعالیتش ممکن است، با مشکلاتی همچون یخ زدن مواجه شود. سؤال پیش آمده در این مقاله این است که چرا کولر گازی یخ می زند؟ در جواب باید گفت که دلایل زیادی وجود دارد که باعث یخ زدن کولر گازی می شود و نوع کولر گازی نمی تواند، تأثیری در به وجود آمدن یا نیامدن این مشکل داشته باشد. توجه داشته باشید که برطرف کردن این مشکل از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که در غیر این صورت نه تنها عملکرد دستگاه مختل می شود، بلکه کولر گازی نیز دچار آسیب های جدی و پر هزینه می گردد. در ادامه علت یخ زدن کولر گازی را با ما دنبال کنید.

 

علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان

  1. کم بودن میزان گاز دستگاه
  2. گرفتگی و مسدود شدن لوله های کولر گازی
  3. گرم بودن هوای بیرونی
  4. استفاده کردن بیش از اندازه از کولر گازی

 

علت یخ زدن کولر گازی در فصل تابستان

 

کم بودن میزان گاز دستگاه

از جمله دلایلی که در فصل تابستان باعث می شود تا کولر گازی یخ بزند، کم بودن میزان گاز دستگاه می باشد. چرا که اگر گاز موجود در لوله‌های کولر گازی کم باشد، این امر باعث مختل شدن سیکل سرمایش در کولر گازی می‌شود. در این صورت علی رغم کار کردن کولر گازی، باد خنکی در دستگاه تولید نمی‌شود و موجب یخ زدن پنل کولر گازی می شود.

 

گرفتگی و مسدود شدن لوله های کولر گازی

در برخی از شرایط گرفتگی و مسدود شدن لوله و قطعات داخلی دستگاه مانند شیر برقی اغلب به یخ زدن کولر گازی آن هم در فصل تابستان می انجامد. چرا که این قطعات به مرور زمان دچار رسوب گرفتن می شوند. لذا برای جلوگیری کردن از چنین مشکلی و برطرف کردن رسوبات، سرویس دهی سالانه دستگاه توسط تکنسین ماهر لازم می باشد.

 

گرفتگی و مسدود شدن لوله های کولر گازی

 

گرم بودن هوای بیرونی

علت یخ زدن کولر گازی، می تواند به گرم بودن هوای بیرون نیز مرتبط باشد. این مورد اغلب در زمانی که دمای هوا نزدیک به ۶۰ درجه می‌ رسد، به وجود می‌ آید. در این دما، مبرد برای خنک سازی منبسط شده و گرمای هوا را نمی‌تواند جذب کند. این فرآیند تا جایی ادامه پیدا می ‌کند که مبرد در کویل هم منبسط می ‌شود و در آخر یخ می ‌زند.

 

استفاده کردن بیش از اندازه از کولر گازی

در روزهای بهاری یا روزهای خنک تر از سال، با استفاده کردن بیش از حد از دستگاه، یخ زدن کولر گازی رخ می‌دهد. چون که برخی از افراد برای گردش هوا در فضا به جای استفاده از حالت فن، دستگاه را روی حالت سرمایش تنظیم می ‌کنند. تحت چنین شرایطی اگر اختلاف دمای داخل و بیرون زیاد نباشد و هر دو هوا خنک باشد، ممکن است قطعات کولر گازی یخ بزند. توجه داشته باشید که این مشکل اغلب برای دمای زیر 15 درجه سانتی گراد به وجود می ‌آید.

 

دلایل یخ زدن کولر گازی در فصل زمستان

  1. آسیب دیدن شیر برق کولر گازی
  2. استفاده کردن از کولر گازی در روزهای خیلی سرد از سال
  3. خراب بودن فن داخلی دستگاه
  4. مشکل داشتن فن کندانسور دستگاه
  5. خراب بودن برد کولرگازی

 

دلایل یخ زدن کولر گازی در فصل زمستان

 

آسیب دیدن شیر برق کولر گازی

در واقع وظیفه شیر برق در کولر گازی، تغییر حالت کولرگازی از گرمایشی به سرمایشی و بالعکس را دارد. از این رو اگر شیر برقی ایرادی داشته باشد در زمان روشن شدن کولر در فصول سرد سال، به جای هوای گرم، هوای سرد به داخل هدایت می ‌شود. در نتیجه این امر موجب یخ زدن کولر گازی می گردد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید کولر گازی

استفاده کردن از کولر گازی در روزهای خیلی سرد از سال

اگر در روزهای خیلی سرد زمستان از کولر گازی برای گرم کردن فضا استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد با پدیده یخ زدن کولر گازی مواجه خواهید شد. لازم است بدانید که این مشکل اغلب به این دلیل رخ می ‌دهد که هوای بیرون و داخل محیط هر دو سرد است و کار کردن کولر گازی در این محیط، منجر به یخ زدن دستگاه می ‌شود.

 

استفاده کردن از کولر گازی در روزهای خیلی سرد از سال

 

خراب بودن فن داخلی دستگاه

یکی دیگر از علت های یخ زدن کولر گازی، خراب بودن فن داخلی کولر گازی می باشد. این قطعه وظیفه دارد تا گرمای محیط را درون یونیت (پنل داخلی) بکشد. هوای گرم با برخورد به اواپراتور سرد به هوای خنک تبدیل شده و به محیط باز می گردد. در صورتی که فن داخلی (بلوور) به دلایلی مثل سوختن موتور فن، کثیف شدن فیلتر هوا و خرابی فن نتواند هوای سرد تولید شده را از روی اواپراتور یا کویل های داخلی تخلیه کند، پنل داخلی دستگاه شروع به یخ زدن می کند. بررسی کردن، تعمیر و یا تعویض کردن هر یک از قطعات این دستگاه کارایی، باید حتماً توسط تعمیرکاران متخصص در این زمینه شکل بگیرد.

 

مشکل داشتن فن کندانسور دستگاه

بخشی از سیستم کولر گازی شما، موتور فن کندانسور می باشد که در داخل واحد تراکم یا کندانسینگ قرار دارد. این واحد از کمپرسور در فضای باز، جهت خنک نمودن گاز واحد تهویه مطبوع در زمان کار فعالیت می کند. در برخی از مواقع یخ زدن کولر گازی، ناشی از خرابی فن کندانسور است. به طوری که در اثر آسیب دیدن این قطعه، باد گرم تولید نمی ‌شود و در نهایت کندانسور کولر شروع به یخ زدن می ‌کند.

 

مشکل داشتن فن کندانسور دستگاه

 

خراب بودن برد کولرگازی

یکی از اصلی ترین اجزاء در سیستم های تهویه که همانند مغز عمل می کند، برد الکتریکی می باشد. این قطعه مهم و با ارزش هماهنگی و ارتباط میان سایر قطعات را به وجود می آورد. به طوری که هرگونه اختلال و خرابی در برد می تواند، پروسه عملکرد کولر گازی را دچار مشکل سازد. در نهایت با خراب شدن برد، فرمانی برای شروع به کار کندانسور و گرم کردن فضا صادر نمی شود و یخ زدن کولر گازی رخ می دهد.

 

خراب بودن برد کولرگازی

 

دلایل دیگری که می توانند در هر وقت از سال باعث یخ زدن کولر گازی شوند، به ترتیب زیر می باشند.

 

کم بودن جریان هوا

در صورتی که هوا در فضای شما جریان نداشته باشد، امکان ورود به دستگاه و گرم شدن سیم پیچ اواپراتور و مبرد شکل نمی گیرد. تحت چنین شرایطی کویل ‌های اواپراتور از کار نمی ‌افتد و سرد شدن را ادامه می ‌دهد و این رویداد تا زمانی که منجر به یخ زدن کولر گازی شود، ادامه خواهد داشت.

 

خرابی کویل اواپراتور

منتقل کردن هوای گرم داخل فضا به بیرون، جزء وظایف کویل اواپراتور محسوب می شود. اگر این وظیفه به درستی انجام نشود، سیم ‌هایی که داخل اواپراتور قرار دارد، شروع به یخ زدن می ‌کند و هوا خنک نمی ‌شود.

 

کم بودن فشار گاز مبرد

کم بودن فشار گاز مبرد، اغلب به دلیل نشتی گاز مبرد به وجود می‌ آید. زمانی که گاز مبرد در سیستم کم می ‌شود، داخل کویل فضای زیادی برای گاز مبرد باقی می‌ ماند. این فضا منجر به منبسط شدن گاز مبرد می‌ شود و در نتیجه زمانی که دمای مبرد پایین بیاید، کولر گازی شروع به یخ زدن خواهد کرد.

 

کم بودن فشار گاز مبرد

 

آسیب دیدن سنسور کولر گازی

علت آخر یخ زدن کولر گازی، خراب شدن سنسور دستگاه می باشد. در واقع سنسورهای داخل کولر گازی وظیفه دارند، فرمان خنک کردن محیط را به کولرگازی صادر کنند. به همین دلیل چنانچه این سنسورها به مشکل برخورد کنند، نمی ‌توانند دستور درستی صادر کنند. در نتیجه ممکن است قسمتی از کولر شروع به یخ زدن نماید. با توجه به حساس بودن این قطعات، بررسی و تعمیر کردن آن ها باید توسط یک تعمیرکار حرفه ای شکل بگیرد.

 

چگونه باید مشکل یخ زدگی کولر گازی را برطرف کرد؟

  • تعویض به موقع فیلتر هوای کولر گازی
  • بررسی فن بلوور و در صورت نیاز تعویض کردن آن
  • تمیز کردن و بررسی کویل اواپراتور
  • استفاده از حالت فن کولر گازی در زمان سرد بودن هوای بیرون از منزل
  • بررسی کردن جریان هوای داخل کولر گازی و مطمئن شدن از بسته نبودن جریان هوا
  • سرویس دهی سالانه و به موقع کولر گازی

 

کلام آخر مقاله علت یخ زدن کولر گازی

همان طور که در اول مقاله اشاره کردیم، یخ زدن کولر گازی دلایل مختلفی می تواند داشته باشد و ما در این مقاله به این دلایل اشاره کردیم و توضیحات لازم را در خصوص آن ها ذکر کردیم. امیدواریم که به کمک این دلایل بتوانید، علت یخ زدن دستگاه را شناسایی کنید و در اسرع وقت به رفع مشکل اقدام نمایید. باز هم توصیه می کنیم که برای بررسی کردن، تعمیر و یا تعویض قطعات فنی از تکنسین ماهر و با تجربه درخواست کمک کنید و خودتان از روی بی آگاهی وارد عمل نشوید. به امید مفید و سودمند بودن مطالب فوق. از همراهی تک تک شما عزیزان نهایت تشکر را داریم.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه خرید لوازم خانگی از بانه | فروشگاه اینترنتی بنان کالا محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا