مرتب سازی براساس :
  • جدید ترین
  • پرفروش ترین
  • محبوب ترین
  • پربازدیدترین
  • ارزان ترین
  • گران ترین
  • تخفیف دار
امتیازات این مقاله تاکنون : 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

10 علت داغ شدن موتور جاروبرقی

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۰/۴/۲۱ دوشنبه
10 علت داغ شدن موتور جاروبرقی
چکیده این مقاله : از مشکلات رایج جاروبرقی ، داغ شدن موتور آن می باشد. در این مقاله به 10 دلیل داغ شدن موتور جاروبرقی و اینکه چرا جاروبرقی داغ شده است می پردازیم.
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
  • 0 نظر
  • 799 بازدید

چرا موتور جاروبرقی داغ می شود؟

با توجه به کاربرد و استفاده ی فراوان از جاروبرقی در طول هفته، باید گفت که این دستگاه نیاز به مراقبت بیش از حد دارد. آیا تا به حال از خود پرسیده اید که علت داغ شدن موتور جاروبرقی چه چیزی می تواند باشد؟ شاید بسیاری از کاربران دلیل داغ شدن موتور جاروبرقی را استفاده ی مداوم از دستگاه بدانند، در حالی که این مورد فقط می تواند یکی از دلایل داغ شدن موتور جاروبرقی باشد. بنابراین اگر کاربران عزیز در این مقاله همراه ما باشند، آن ها را با دلایل زیادی که ممکن است باعث داغ شدن موتور جاروبرقی شوند آشنا خواهیم کرد.

 

چرا موتور جاروبرقی داغ می شود؟

 

دلایل داغ شدن موتور جاروبرقی

  1. پر بودن کیسه و کثیف بودن فیلتر جاروبرقی
  2. خراب شدن ترموستات جاروبرقی
  3. خراب شدن برد جاروبرقی
  4. خراب بودن فن موتور جاروبرقی
  5. استفاده بیش از حد از جاروبرقی
  6. مسدود شدن لوله و خرطوم جاروبرقی
  7. نیم سوز شدن موتور جاروبرقی
  8. عمل نکردن کلید گریز جاروبرقی
  9. وارد شدن بار ضافی بر موتور جاروبرقی
  10. نوسان و کم بودن فشار برق

 

پر بودن کیسه و کثیف شدن فیلتر جاروبرقی

یکی از دلایل داغ شدن موتور جاروبرقی پر بودن کیسه و کثیف شدن فیلتر جاروبرقی می باشد. زمانی که کیسه دستگاه پر باشد و فیلتر آن را گرد و خاک فرا گرفته باشد، بدون شک قدرت مکش جاروبرقی خیلی کم می شود. مکش کم جاروبرقی باعث اضافه شدن بار زیادی به موتور و داغ شدن آن خواهد شد. بنابراین کاربران توجه کنند، زمانی که دو سوم کیسه جاروبرقی پر شده است، فورا اقدام به خالی کردن زباله های داخل کیسه و یا تعویض کیسه نمایند و فیلتر دستگاه را نیز به خوبی تمیز کنند. توجه داشته باشید که پر بودن کیسه و کثیف بودن فیلتر جاروبرقی، علاوه بر داغ شدن موتور دستگاه و وارد شدن بار اضافی به آن، ممکن است موجب سوخته شدن موتور جاروبرقی نیز شود.

 

پر بودن کیسه و کثیف شدن فیلتر جاروبرقی

 

خراب شدن ترموستات جاروبرقی

یکی دیگر از دلایل داغ شدن موتور جاروبرقی خراب شدن ترموستات دستگاه می باشد. در بعضی از مدل های جاروبرقی یک عدد ترموستات وجود دارد که مراقب میزان دمای موتور دستگاه است. در صورتی که دمای موتور جاروبرقی بیش از حد استاندارد بالاتر برود، ترموستات به صورت خودکار عمل کرده و موتور را خاموش می کند و از آسیب رسیدن به جاروبرقی جلوگیری می کند. باید گفت که اگر ترموستات دستگاه خراب باشد، در هنگام داغ شدن جاروبرقی، ترموستات نمی تواند دستگاه شما را خاموش کند. در نتیجه با داغ شدن بیش از حد جاروبرقی موتور آن خواهد سوخت. شما می توانید برای مطمئن شدن از خرابی ترموستات از جاروبرقی به مدت سی دقیقه استفاده کنید، اگر دستگاه خاموش نشد ترموستات خراب شده و باید آن را تعویض کنید.

 

خراب شدن برد جاروبرقی

 دلیل داغ شدن موتور جاروبرقی، می تواند خراب شدن برد دستگاه نیز باشد. برد جاروبرقی فرمان انجام کار را به سایر قسمت های دستگاه منتقل می کند. در صورت خراب شدن برد جاروبرقی، باتوجه به این که ترموستات به وظیفه ی خود عمل می کند، اما برد نمی تواند فرمان خاموش شدن را به دستگاه منتقل کند. بنابراین علت داغ شدن موتور جاروبرقی را می توان خراب شدن برد دستگاه نیز دانست.

 

خراب شدن برد جاروبرقی

 

خراب بودن فن موتور جاروبرقی

فن موتور جاروبرقی، وظیفه ی خنک کردن موتور در حین کار کردن را به عهده دارد. بنابراین در صورتی که این قطعه ی مهم با مشکل روبه رو شود نمی تواند به خوبی به وظیفه ی خود در قبال دستگاه عمل کند و سرانجام باعث داغ شدن موتور جاروبرقی خواهد شد. برای مشاهده کردن فن جاروبرقی، فقط کافیه که بدنه ی پلاستیکی روی آن را بردارید و دستگاه را به برق وصل کنید تا مطمئن شوید که فن کار می کند یا خیر. در صورت اطمینان از خرابی فن می توانید آن را تعویض کنید.

 

استفاده بیش از حد از جاروبرقی

یکی از مهمترین دلیل داغ شدن موتور جاروبرقی، استفاده ی بیش از حد از دستگاه می باشد. حتما به طور میانگین روزانه یا یک روز در میان از جاروبرقی استفاده می کنید. بنابراین اگر به طور مدام و پشت سرهم دستگاه کار کند و به آن استراحت ندهید، ممکن است موتور جاروبرقی در اثر استفاده ی بیش از حد داغ کند و در نهایت باعث سوختگی موتور شود. در نتیجه سعی کنید استفاده کردن از جاروبرقی را در طول هفته به حداقل برسانید، تا با این کار به عمر مفید جاروبرقی خود بیفزایید.

 

مسدود شدن لوله و خرطوم جاروبرقی

اگر زباله ها و یا شئ بزرگی در لوله و یا خرطومی جاروبرقی گیر کند، باعث مسدود شدن در این قسمت خواهد شد. در نتیجه موتور دستگاه ناچار است فشار زیادی وارد کند، تا قدرت مکش جاروبرقی بالاتر رود. در نهایت فشار آمدن به موتور، داغ شدن آن قسمت را به همراه خواهد داشت.

 

مسدود شدن لوله و خرطوم جاروبرقی

 

نیم سوز شدن موتور جاروبرقی

موتور جاروبرقی ممکن است بنا به دلایل زیادی نیم سوز شود. مثلا ممکن است شما برای جمع کردن آب از جاروبرقی استفاده کرده باشید و یا جاروبرقی را به محل نم دار زده باشید، در نتیجه این کار باعث نیم سوز شدن موتور دستگاه خواهد شد. همچنین نفوذ کردن گرد و خاک به داخل موتور جاروبرقی نیز می تواند منجر به نیم سوز شدن آن شود. با نیم سوز شدن موتور جاروبرقی، احتمال داغ شدن موتور خیلی زیاد است که ممکن است منجر به سوختگی موتور هم شود. موتورهای نیم سوز به شدت جریان مصرف می کنند، در این حالت باید جاروبرقی را برای تعمیر نزد تعمیرکار متخصص برد.

 

عمل نکردن کلید گریز جاروبرقی

جاروبرقی دارای دو سیم پیچ راه انداز و سیم پیچ اصلی می باشد. با روشن کردن جاروبرقی سیم پیچ راه انداز، برای راه اندازی سیم پیچ اصلی وارد مدار شده و پس از راه اندازی سیم پیچ اصلی از مدار خارج می شود. با توجه به این که کار خروج سیم پیچ راه انداز، از مدار به کمک کلید گریز از مرکز انجام می شود. اگر این کلید بنا به هر دلایلی دچار مشکل شود هر دو سیم پیچ ها جریان مصرف می کنند. در نتیجه خراب شدن و عمل نکردن کلید گریز سبب داغ شدن موتور جاروبرقی خواهد شد.

 

وارد شدن بار ضافی بر موتور جاروبرقی

موتور جاروبرقی، مهم ترین قسمت الکتریکی دستگاه می باشد. وارد شدن بار اضافی به موتور جاروبرقی می تواند بنا به دلایل زیر باشد.

  • استفاده بیش از حد از جاروبرقی
  • خرابی اتصالات
  • عدم رسانایی صحیح برق
  • خرابی کلید و پریز

هر یک از این عوامل می تواند باعث وارد شدن بار اضافی و داغ شدن موتور جاروبرقی شوند. برای جلوگیری از این مشکل می توان از جاروبرقی زیاد استفاده نکرد، و یا در صورت خرابی اتصالات فورا اقدام به تعمیر دستگاه کرد.

علامت این وضعیت این است که موتور جاروبرقی بدون توقف پیوسته کار می کند و خیلی زود دمایش بالا می رود.

 

نوسانات و کم بودن فشار برق

نوسانات وکم فشار بودن برق، نیز می تواند یکی از دلایل داغ شدن موتور جاروبرقی باشد. زیرا در صورت نوسان و فشار کم برق بار زیادی به موتور جاروبرقی وارد می شود که ممکن است سوختن دستگاه را نیز در پی داشته باشد. بنابراین باید در طول ساعات روز از جاروبرقی استفاده کرد. توجه کنید که شب اوج مصرف برق می باشد و فشار برق کم است در نتیجه از استفاده کردن جاروبرقی در شب خودداری کنید.

 

نوسانات و کم بودن فشار برق از دلایل داغ شدن موتور جاروبرقی

 

کلام آخر

اگر زمانی جاروبرقی شما با مشکل داغ شدن مواجه شد، انتظار داریم که به خوبی بتوانید تشخیص دهید، اشکال کار کجاست و سپس شروع به تعمیر بخش آسیب دیده توسط خود و یا تعمیرکار نمائید. از شما ممنونیم که تا آخر این مقاله همراه ما بوده اید. به امید این که مطالب ذکر شده برای شما مفید بوده باشد و بتوانید نهایت استفاده از آن ها را ببرید.

برای دشتن خریدی ایده آل و مطمئن می توانید مقاله ی راهنمای خرید جاروبرقی را مطالعه کنید.

درخواست مشاوره

برای مشاوره با متخصصان جهت خرید لوازم خانگی لطفا شماره خود را وارد نمایید، تا به صورت رایگان و در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه خرید لوازم خانگی از بانه | فروشگاه اینترنتی بنان کالا محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا